Födelsen av ännu en Londonblogg

Jag har flyttat till London! Igen. Det känns fantastiskt men jag har nog inte riktigt fattat att jag bor här nu. På riktigt och permanent, och aldrig behöver man (jag, vi) ha distans igen. Det är ju helt otroligt när jag tänker efter. Om två och en halv vecka åker vi dock tillbaka till Sverige för Håkan-konsert och examensfirande, så kanske är det efter det som jag verkligen fattar.

Hittills har staden förärat mig med ett riktigt superhögtryck och trots att alla måste jobba och göra vettiga saker så är det mycket som stryker på foten när man knappt orkar andas. 32 grader har vi haft nu sedan i lördags och det är mest bara varmt, varmt, varmt. Men lite saker har vi såklart gjort ändå, för att fira att man äntligen får vara tillsammans precis så mycket som man vill. Så här såg min (vår) helg ut genom mobilen:

I fredags efter jobbet promenerade Marcus till Borough Market och köpte med sig allt gott han kunde hitta (kan man tro i alla fall). Det var den första riktigt varma dagen så vi packade ut oss på altanen och carpade kvällen. Exakt sådant jag längtat efter när jag suttit ensam i min lilla studentlägga och saknat.

På lördagen vaknade vi till en stekhet dag och bestämde oss för att stanna i närområdet. Vi tog en sväng förbi Brixton Pop och kikade på alla som redan startat dagen med drinkar, kollade in framtida inköp i Village och strosade runt på marknaden.

IMG_5863 (kopia).jpg
Vi kikade också in i den superseriösa ölbutiken på Atlantic Road, inga inköp den här gången men lite lyxigt att bo nära alla dom här + hundra till.

Sen hörde Kate och Gillian av sig och sa att de hängde i Clapham Common, så vi bytte riktning och tog oss västerut. För att överleva hettan köpte vi milkshakes på Five Guys (säger bara salted caramel, hett tips till alla) och strosade runt lite på farmers market innan vi letade upp dem.
IMG_5938.JPG
Lite senare, när vi hade vilat upp oss tillräckligt mycket med chips och öl på terassen för att orka ut igen, tog vi tåget till Hackney. Det var fortfarande så varmt att man knappt kunde röra sig utan att svettas, men Marcus kämpade på som ni ser.
IMG_5933 (kopia).jpg
På tåget träffade vi av en slump på Bea och Sofia som varit på takhäng i Peckham, så vi fick sällskap till Sebright Arms. Där skulle nämligen ett band som heter Sports Team spela, men tills de gick på hängde vi ute i gränden för inte går man ner i en fullproppad källare när det är 26 grader om man inte måste. Spelningen visade sig vara högt över förväntan och när puben stängde vid 23 (så smidig tid för en kvällströttis som jag) promenerade vi tillbaka till tåget och åkte hemåt, glada och nöjda. På söndagen orkade vi inte göra mycket mer än att ligga i skuggan i Clapham Common med massor av picknickmat styrd av Kate och Gillian med vänner innan vi gick hem och kollapsade av värmeslag. En liten kvällspromenad längs Brixton Hill på det så var helgen slut.

Vilka fina första dagar va? Stay tuned för mer London, lovar att vara mer aktiv nu när mitt liv inte är så kaosigt längre.

Translation: I moved to London! It feels amazing and strange at the same time, strange mainly because I’m having a hard time wrapping my head around that I actually live here now. In three weeks we’ll go back to Sweden for a short visit and after that it might get easier. However, I’ve had a great time so far. It’s been (and still is) crazy hot outside (tomorrow it’s supposed to be 34C = 93F), and this weekend was a lot about surviving. But we did it in style though: drinking wine and eating cheese from Borough Market on the terrace Friday evening, strolling around Brixton and Clapham Saturday and going to a live gig in Hackney later on plus hanging out in the Common with Kate and Gillian with friends on Sunday. Stay tuned for more London, I promise to be a more frequent blogger from now on!

Leave a Reply

