Sounds of the trail

Jag är inget stort fan av #liveauthentic-poster på Instagram, men har nog aldrig varit så nära att använda det gamla John Muir-citatet “the mountains are calling and I must go” som idag. Det har varit påtagligt ända sedan jag flyttade ner till Skåne igen, för hur vackert det än är här i juni kan vi väl alla komma överens om att sydligaste Sverige på vintern suger? Det är platt, dimmigt och gråbrunt, med noll snö och ens en upphöjning så långt ögat kan nå. Jag längtar efter Mount Tam, Kilsbergen, Clouds Rest, Desolation Wilderness, Orsaskogarna. Karga fjäll, lummiga skogar, snöklädda vidder.

Sedan drygt ett år har jag varit fast besluten att jag någon gång i livet ska klara hela Pacific Crest Trail, från 4,265 kilometer mexikanska gränsen till Kanada. Men det blir inte det här året, så under tiden drömmer jag mig bort med diverse media för att dämpa hikesuget, även om det snarare har motsatt effekt. Min nyaste upptäckt, podden Sounds of the trail följer två tjejer som gör PTC och respektive Appalachian Trail och rapporterar från vägen. Det känns lite, lite som att vara där ute med dem, och om inte annat som en väldigt bra förberedelse för att få förståelse för vad det faktiskt innebär att bara gå och gå och gå i drygt fem månader.

Translation: I’m not the biggest fan of #liveauthentic posts, but I don’t think I’ve ever been this close to using the old John Muir quote “the mountains are calling and I must go”. Ever since I moved down to the very south of Sweden I’ve been craving mountain air, lakes, snow. Here it’s just greyish, foggy and flat. My heart aches with longing for Mount Tam, Clouds Rest, Desolation Wilderness, the mountain range outside my hometown.

Basically the only thing on my bucket list is to thru-hike the PCT, but it won’t happen this year. Until it does, I listen to Sounds of the trail (a podcast that follows two thru-hikers on the PCT and the AT respectively) in an attempt to still my urge. It’s not working at all, but I think you should listen to it anyway if you like outdoorsy stuff or are simply interested in why people would come up with the idea to walk every day for five months straight.

Leave a Reply

