Äta och dricka i London

Nu är jag nedflyttad till de södra delarna av landet för att göra min (förhoppningsvis) allra sista termin innan jag har examensbeviset i handen. Det känns bra, men lite märkligt att gå i en klass där jag inte känner någon, men de känner alla varandra sedan flera år. Eftersom vi bara har föreläsningar några gånger i veckan och dåligt med grupparbeten finns det inte så många tillfällen att lära känna folk, men det kommer väl gå bättre vad det lider.

Hittills har jag inte dokumenterat så mycket av vardagen här, eftersom den mest bestått i att få i ordning i lägenheten, införskaffa kurslitteratur, tågpendla och försöka att inte avlida av trötthet, så istället kan vi ta en titt på de få mobilbilder som finns från när vi hängde i London och scoutade framtida bostadsområden, gick på intervjuer och drack öl medan engelsmännen spydde i handfatet på pubtoaletten.

(Inser att den sista grejen låter lite märklig men den är i högsta grad sann)

unnamed1 2.jpgI mitt nya favoritområde Brixton åt vi lunch på Nanban. Jag tog en ramen som frälste även mig från min tidigare något skeptiska syn på denna hypade maträtt. Drömmer fortfarande om den mäktiga chili/sesambuljongen med zuccini, aubergine och parmesan(!). unnamed2 2.jpgSamma kväll ramlade vi in på Bar Kick i Shoreditch där vi drack fläderdrinkar och faschinerades av exakt hur full man kan vara i London klockan nio (ganska rejält visade det sig).unnamed3 2.jpgDagen därpå startade vi dagen på Grounded i Whitechapel, jag med Eggs Royale och ingefärsjuice, innan vi promenerade norrut för att spana in Hackney, Dalston och Clapton innan kvällen (och resan) avslutades på Dishoom med Kate och hennes kompis Ger.

Tydligen så tog jag bara bilder på mat, men det är ju också bland det bästa, så det kanske inte gör så mycket. Hörs snart!

Translation:  I’ve moved, again. This time to a tiny city situated in the very south of Sweden. It’s very old (founded about 990) , packed with students (85 000 inhabitants / 48 000 at the university) and really nice. I haven’t documented that much just yet since I’m trying to adjust to proper, traditional lectures and a bunch of strangers that have known each other for years, but I guess things will work out fine eventually. In the meantime, let’s have a look at stuff I ate and drank in London. Crazy delicious ramen at Nanban, elderflower drinks at Bar Kick while watching people being waaaay to drunk at 9pm, and Eggs Royale at Grounded for brunch. Can’t wait to go back.

Leave a Reply

