2016

Som ni märkt tog jag en liten oplanerad bloggpaus över julhelgen. Jag önskar att jag hade ägnat tiden åt att bara umgås och äta mat, istället har rätt många timmar spenderats på butiksgolvet. Men idag jobbar jag min sista dag och sen väntar två veckors nästan helt ledigt. Det blir fint. Vi avslutar det gamla och skålar in det nya med en årssammanfattning:

Gjorde du något 2016 som du aldrig gjort förut?

Flyttade från USA, tog själv med två tvååringar på museum (utan att någon dog), jobbade som musiklärare, gick på norsk efterfest.

Vilka länder besökte du?

Sverige, USA, Norge. Sen åkte jag runt en del i staterna också vilket nästan känns som flera länder i sig, Lousiana och Texas är inte så värst likt Kalifornien.

En mobilanteckning:


bild 1 (3).PNG
Oklara grejer angående barn i San Francisco.

Är det något du saknade år 2016 som du vill ha år 2017?

Stabil träning, mest för att må bra psykiskt. Ska fixa gymkort så fort jag är nere i Skåne igen tänkte jag.

Vilket datum från år 2016 kommer du alltid att minnas?

2 september när jag flyttade från SF, 13 augusti när vi klev upp på Clouds Rest, 9 november när det stod klart att Trump styr ett av världens mäktigaste länder i januari.

En gång du grät:

bild 2 (3).PNG
9 november 2016.

Vad var din största karriärsmässiga framgång?

Att jag fått chansen att jobba med min tidigare lärare efter avslutad skolgång, att bli utvald och ges förtroende är ju himla fint. Kul är det också!

Och din största framgång privat?

Åh, är det deppigt att jag inte riktigt vet? Kanske att jag insett vilket otroligt fint och viktigt kontaktnät av människor jag har här i Sverige (och Norge), att om allt skiter sig så finns dom där.

Bästa läsupplevelse?

Jag har läst så fruktansvärt lite i år, men längtar till att högläsa mer ur Season of the witch med Marcus. Strange Fruit som jag läste som kurslitteratur var väldig intressant.

Bästa tv-serie?


Skam, Stranger Things, the Night of, Unbreakable Kimmy Schmidt och the Wire (som jag äntligen lyckats se).

Vilka låtar kommer alltid att påminna dig om 2016?

Här är mina mest spelade låtar (även om jag måste lägga in disclaimern att jag haft danslektion till nr 1, 2 och 4 = spelats på repeat i timmar). Speciellt Best to you och Come give me love kommer nog alltid få mig att tänka på våren och sommaren i SF.

Skärmavbild 2016-12-30 kl. 21.56.44.png

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?

Varken eller tror jag, både väldigt ångestfylld och väldigt lycklig. Årets två sista månader har dock varit mer stabila än på länge, så jag håller alla tummar för att 2017 går i samma tecken.

Vad önskar du att du gjort mer?

Varit ute i naturen och upptäckt nya platser, kan aldrig få nog.

Den maträtt du åt oftast 2016?

Hemma gjorde vi mycket quesadillas, jordnötssmörgryta, pad thai och ceviche. Ute åt jag kilovis med fish&chips.

Vad gjorde du på din födelsedag 2016?

Under dagen gick jag mest hemma och packade underställ, shoppade choklad och nötter, googlade frenetiskt väderleksrapporter. På eftermiddagen plockade Marcus och jag upp Kate och Richie och tog sikte på highway 1. Efter några timmar i dimma och regnskurar skingrade sig molnen och vi kunde urskilja fyren vid Point Sur till tonerna av Joni Mitchell på stereon. Några minuter senare rullade vi in på campingen där Mel och Bobby mötte oss med tänd brasa och uppslaget tält. Jag åt tårta, drack vin och somnade till bruset från floden och vinden i redwoodträden. Bästa födelsedagen.

Högsta önskan just nu?

Själviskt nog: att mina närmaste, och jag själv, får vara friska och oskadade under hela 2017.  Annars, att Trump inte fuckar up allt.

Vad fick dig att må bra?

Världens bästa vänner, en känsla av att tjejer är fan bäst.

bild (5).JPG

Vem saknade du?

Marcus, Olivia och Björn, Kajsa, Sandra, familjen.

Vad är du mest stolt över?

Att jag anpassat mig till saker jag inte kunnat ändra och försökt förändra sådant jag inte varit nöjd med vad gäller min livssituation.



Translation:
A list about my 2016.

 

2 thoughts on “2016

Leave a Reply

