Andra advent i Nora

Här kommer ett rykande aktuellt inlägg, för detta hände faktiskt idag! Jag jobbade hela dagen igår och låg i sängen redan klockan tio, så det var kanske inte så konstigt att jag vaknade pigg och fräsch redan innan åtta. Under natten hade det varit tio minus, men det stoppade inte oss från att hoppa in i bilen och åka norrut.

Utrustad med Uniqlo heat tech, lammullströja, ullstrumpor och fejkpäls kände jag mig i alla fall ganska redo för kylan.

Efter att ha swishat förbi åker efter åker, lada efter lada i kanske tjugo minuter hamnade vi på det gamla bryggeriområdet i Nora.

Där har det gamla industriområdet förvandlats till verkstäder och butiker för olika hantverkare. Älskar när man återanvänder gamla lokaler för att främja lokala förmågor.

Efter att ha kikat in i snickeriet och pratat om träslag och sagoekar med världens gulligaste finsnickare gick vi vidare mot smedjan. På bottenvåningen låg verkstaden, men vi satsade upp för trappan och hamnade i galleriet.

Det fanns mycket fint, men jag blev mest kär i grisarna du skymtar i bakgrunden. Dock blev det inget köp utan vi fortsatte vidare på området och provade kläder och smakade på såväl choklad som surdegsbröd. 

Men vad är ett gammalt bryggeri utan ett nytt bryggeri? Här finns nämligen ganska nystartade Nora Brygghus som jag sett fram emot att kolla in, men när vi kom dit var det stängt. Så tråkigt.

Istället gick vi in mot stadskärnan och till den traditionsenliga andra adventsmarknaden. Jag har varit i Nora så många gånger, men slogs verkligen av hur gulligt det är överallt.

Ja ni ser ju.

Vi tog ett varv runt torget och kikade på hemmagjord honung, lokalproducerad ost och fula hoodies med tryck.

När man är i Nora är det obligatoriskt att gå ner och titta på sjön, på vägen dit gick vi förbi en antikhandel där jag inte hade haft något emot att köpa typ allt.

Hej hej!

Man kanske inte kan tro det, men det tog mig och mamma en bra stund att få till bilden ovan. Under tiden hade pappa gått nerför backen till sjön och stod tålmodigt och väntade.

Det var så vackert att man fick lite hjärtsnörp.

När vi fryst klart nere vid vattnet promenerade vi förbi kyrkan en sista gång innan vi vinkade hejdå till Nora.

När vi åkte hem hade temperaturen kämpat sig upp till plusgrader och det var ett märkligt ljus över åkrarna. Även fast jag sovit så gott natten innan gjorde söndagssegheten sig påmind och jag landade i soffan där jag suttit sedan dess. Ändå bra söndag.

Translation: Today (!) we visited the traditional christmas fair in the tiny town Nora, about 20 minutes north from were my parents live. It turned out to be the most picturesque fair ever. We walked from the old brewery grounds to the town center and the lake and even though it was crazy cold it was a great day.

2 thoughts on “Andra advent i Nora

Leave a Reply

