Tre poddar du borde lyssna på

Som trogna läsare av den här bloggen vet vid det här laget älskar jag podcasts. I min poddapp finns just nu 22 olika varianter, vissa konstanta och vissa som då och då byts ut. Nu har jag fått tre nya favoriter som jag tänkte dela med er:

P3 Serie – Kommando Karim
Andra säsongen av P3 serie har en annan inriktning än den första, De dödas röster, som hade en spöklik framtoning. Konceptet är fortfarande fiktion i flera kortare avsnitt med mockumentärkänsla men i säsong 2 är året 2031 och riksdagen har röstat igenom att riva upp alla permanenta uppehållstillstånd. I Malmöstadsdelen Holma sitter övervakningskameror överallt och dagliga räder görs för att hitta illegala. Två unga killar skjuts ihjäl av polis. I kaoset och protesterna som uppstår skapas Sveriges första inhemska terroristgrupp, Kommando Karim.

Flora och Frida
Den här podden fyller verkligen ett tomrum i den svenska poddvärlden för mig. Flora och Frida känns som två smarta och frispråkiga kompisar som pratar utan att spela in. Ibland får jag nackspärr av att nicka i samförstånd, ibland blir jag först lite provocerad på ett sätt som får mig att stanna och tänka till. Jag tycker framförallt du ska lyssna om du inte identifierar dig som kvinna, lovar att du kommer få en del ögonöppnare.

Fördomspodden
Så kul koncept! I tidningen Cafés regi testar Emil Persson alla sina fördomar om en känd svensk person – på personen i fråga. Är Veronica Maggio den som dumpar? Röker Lotta Lundgren fortfarande under fläkten? Var beredd på att bli förvånad, ibland har han rätt med nästan kuslig precision.

DSC07835.JPG

Translation: Three podcasts I like at the moment, unfortunately they’re all in Swedish.

Leave a Reply

