Don’t cry, organize.

Igår hade jag tänkt att lägga ut ett blogginlägg om saker jag gjort på sistone, ackompanjerat av härliga bilder och beskrivande undertexter. Istället låg jag hemma hela dagen med en klump i bröstet, tårar i ögonen och kunde inte förmå mig att skriva någonting alls. Men den största känslan jag känner är inte skräck, det är besvikelse. Jag är besviken och arg. Besviken och arg att misogyni, rasism och homofobi var det som fick amerikanernas röst. Att de valde att rösta på en man som ingen riktigt vet vad han vill. Men rädd är jag också, rädd för vad som kommer att hända med alla de miljoner människor som pekats ut som syndabockar av honom. Människor med “fel” religion, sexuell läggning eller annan hudfärg än vit. Rädd för hur det kommer se ut i Sverige om två år, när vi håller val. Om det senaste valet på hemmaplan och sedan Brexit inte var det uppvaknande jag behövde, så var händelserna igår det minst sagt.

Vi måste göra mer, jag måste göra mer, för att inte samma sak ska hända i Sverige. Jag måste sluta min slacktivism och börja kämpa på riktigt för att Sverigedemokraterna inte ska bli vårt största parti 2018. Jag får inte bli trött, inte bekväm, inte avslagen. Jag måste engagera mig på riktigt, ta kampen, orka lyssna, kämpa jämt. Det är det som krävs nu.

5772fdfd7d2abd5b5e092cdc88affe07.jpg
Translation: Some thoughts after the US election. I’m disappointed and angry that misogyny, racism and homophobia got Americas vote. I’m scared of what will happen to people of color, people with the “wrong” religion or sexual orientation. I’ve realized that I need to step up before our next election in 2018, to do my all to stop the racist and misogynist party SverigeDemokraterna from getting the most votes. I don’t have time to be comfortable, tired, bland. I have to engage for real, take time to listen, fight every fight. That’s what it takes now.

Leave a Reply

