När vi besteg Clouds Rest

Nu hörrni, nu ska ni få följa med på äventyr. I mitten av augusti begav vi oss nämligen till ett av mina drömresemål och en av de vackraste platser jag sett, Yosemite National Park. Jag har massor av bilder från fredagen när vi åkte dit och söndagen som bestod av bad och hemresa, men nu tycker jag vi fokuserar på resans höjdpunkt, hajken till Clouds Rest. Vi  (Kate, Richie, Marcus och jag) bestämde oss nämligen för att gå 23 kilometer fördelat på sammanlagt 300 höjdmeters stigning till 3000 meter över havet. Lite väl ambitiöst kan tyckas, men belöningens utsikt över hela Yosemite Valley gjorde det värt tusen gånger om.

Vi startade vid Tenaya Lake och redan där befann vi oss nästan 2500 meter över havet. Den första biten var ganska platt och skogig, så vi började gå med gott mod.

Efter några kilometers vandring hade vi kommit upp tillräckligt högt för denna vy att uppenbara sig. Och sen började det gå uppför…

Grejen med hajken till Clouds Rest är, även om höjdskillnaden inte är sådär fasligt häftig, att den har en väldigt snabb stegring. På en och en halv kilometer ska man ta sig 300 höjdmeter (dessutom i den tunna luften 3000 m.ö.h).

Om det var svettigt för oss så gick det desto bättre för det här gänget som vi stötte på en bit upp på berget.

Efter ett tag hade vi klarat av den värsta klättringen tog vi en paus med denna utsikt. Ganska mäktigt va? Vänta bara, det kommer mer.

Sa ju det.

Nu var det bara den sista lilla biten kvar innan vi skulle nå toppen. Men det var ingen stillsam liten promenad, nej nu skulle vi balansera på en bergskam som var tre meter i bredd som smalast.

På bägge sidor mer eller mindre stupade det ned, och det var här jag insåg att jag har precis noll höjdrädsla. Vissa andra däremot fick pausa med jämna mellanrum längs den några hundra meter långa klättringen, för att samla sig och lugna nerverna. 

Kämpa Kate och Richie.

När vi alla hade krigat oss upp blev vi rikligt belönade.

Långt där nere ligger Yosemite Valley, med ikoniska Half Dome (ni vet Mac-bakgrundsbilden) till vänster.

Efter en liten mat-och vattenpaus tog vi oss an den drygt 11,5 kilometer långa vandringen ner igen.

Men det får vi nog ta en annan dag, för att ni inte ska bli helt översvämmade av bilder.

Translation: Mid-August we went on a real adventure, to one of the places that I’ve been longing to for a really long time, Yosemite National Park. One day we decided to hike Clouds Rest, a 14,5 mile hike with a 1000ft elevation gain. It was pretty tough but the reward, a 360 view of Yosemite Valley and the surrounding mountains, made it all worth it.

6 thoughts on “När vi besteg Clouds Rest

  1. omg alltså. yosemite är så JÄVLA fint. jag tog en helt annan hike när jag var där med mina kompisar, så spännande att det ser helt annorlunda ut typ? haha. drömmigt dock!!

Leave a Reply

