Midsommar i San Francisco

Det är något speciellt med att fira midsommar utomlands, det känns liksom mycket viktigare än i Sverige. Plötsligt måste vi absolut ha sill och blomsterkransar, även fast de senaste åren i Sverige (sedan stugan i Dalarna såldes) spenderats med pizza eller hotellbuffé. Dock är det svårt att fira på rätt dag, eftersom amerikaner totalignorerar denna festliga högtid. Jag var ändå ledig i fredags, så min midsommarafton bestod i att åka till IKEA och preppa för firandet dagen därpå. Vi var flera ensamma svenskar som vandrade det gigantiska varuhusets gångar i jakt på någonting som fick Bay Area att kännas lite mer som Sverige.

På lördagen fixade vi det sista, jag lade ihop marängtårta och Marcus band kransar, innan vi tog oss ner till Fort Mason. Där hade Louise och Amanda nämligen dragit ihop ett gigantiskt firande för svenskar i SF + närmast sörjande. Och det blev verkligen det bästa av två världar. Jordgubbstårta, skagenröra och svensk musik i tjugotre graders värme och strålande sol med utsikt över Golden Gate omringad av pridefirare. Helt perfekt.

Translation: Last Saturday we celebrated midsummer (you know, when swedes put flowers in their hair, do vodka shots and dance around a pole that symbolized fertility pretending to be frogs?) at Fort Mason. It was really the best of both worlds with traditional Swedish food and (not so traditional) Swedish music in the NorCal sun surrounded by pride celebrators and the Golden Gate as a back drop.

6 thoughts on “Midsommar i San Francisco

  1. Kikade innan jag kom hit efter något svenskt firande, haha! Men hittade då inget och tänkte att det är nog lika bra att skippa det i år 😉 Du, jag har en fråga till dig som är expert på området – någon bra outlet, kan man hitta det här i krokarna??

    • Ja det var dåligt med officiella firanden så vi drog ihop ett eget (som växte och typ blev officiellt haha). Hoppas din midsommar blev fin ändå! Jag har dålig koll på outlets måste jag säga, speciellt eftersom vi inte har bil, men vet att det finns i en San Leandro (har typ Nike och en del annat) och en någonstans norr om stan. Vet tyvärr inte mycket mer än så…

  2. Hamnade min kommentar i skräpkorgen? Godkänn den gärna så jag kan kommentera igen! Provar nu utan att ange webbadress…

    Jag tror att det är ganska vanligt det där, att traditioner känns viktigare när man flyttar till ett annat land. Och det är väl exakt samma som händer för invandrare som kommer till Sverige… även om det irriterar många svenskar 😉 Önskar en fortsatt fin sommar!

    • Hm jag vet inte, kan inte se den där i alla fall… Men ja, supervanligt! Och precis, därför måste man vara accepterande och tolerant inför det tycker jag, de flesta skulle ju göra detsamma själva om de flyttade utomlands (för att inte tala om att tvingas fly). Tack, detsamma!

Leave a Reply

