Mina tre bästa mysterie- och spökpoddar

Som ni som läst min blogg vet vid det här laget äääääälskar jag podcasts. Jag klämmer säkert ett tiotal (minst!) i veckan men vilka poddar och teman går i perioder. Just nu är jag väldigt inne på spökhistorier och mysterier, någon typ av revival från min barndom då jag klämde Dan Höjer-, Bengt af Klintberg- och Monica Zakböcker på löpande band. Jag vet att det är fler än jag som älskar att höra om mystiska, läskiga eller spännande saker, så därför tänkte jag tipsa om mina bästa mysterie-och spökpoddar.

Creepypodden

Den kanske mest klassiska spökhistoriepodden i gänget. Journalisten Jack Werner är något av en svensk expert på creepypastor (spökhistorier som spridits på nätet) och har teamat upp med SR vilket landar i en riktigt proffspodd. Här blandas klassiska creepypastor med lite folklore och varje avsnitt har ett tema, som till exempel Ensam kvar och Vad barnen ser. Alla avsnitt är inte superläskiga, men om du som jag älskar att bli lagom skrämd så förbered dig på att se fram emot varje måndag 00.01 (svensk tid).

Rekommenderade avsnitt: Getmannen, Ljud och Oförklarligt döda.

Thinking Sideways

Den här podden handlar inte om spöken, tvärtom kanske den kan verka som en rädslodämpare om du skrämt upp dig alldeles för mycket med Creepypodden. I Thinking Sideways tar Joe, Devon and Steve upp oförklarliga händelser, olösta mord och knepiga försvinnanden, går igenom olika teorier och försöker komma fram till den logiska förklaringen. De lyckas ytterst sällan, men det gör inte så mycket.

Rekommenderade avsnitt: Tupac and Biggie, Places you don’t want to go och Lisanne Froon and Kris Kremers.

Lore

Lore är lite en blandning av de två första poddarna. Aaron Mahnke delar med sig av sin  fascination för folklore och berättar historier från alla världens hörn kopplade till folktro och legender. Men informationsambitionen till trots är det inte det minsta torrt och tråkigt. Tvärtom, Mahnke berättar sina historier med liknande kuslig setting som Werner i Creepypodden.

Rekommenderade avsnitt: The Big Chill, The Others och Steam and Gas. 

Andra poddar i samma genre som jag inte riktigt hunnit lyssna in men som ska vara bra är Knifepoint Horror och Nightvale Station. Önskar er en kuslig lyssning!

DSC07835.JPG
Kan tyckas något oambitiöst att inte ta en ny bild på någon av nämnda poddar, men ibland vinner latheten över proffsigheten tyvärr.

Translation: As you guys who have read this blog for a while probably know, I am almost obsessed with podcasts. I listen to at least ten episodes every week, but what podcasts and genres differs a lot from month to month. Right now I’m really into horror and mystery podcasts, so I thought I should share my top three ones. Creepypodden is in Swedish, but the other two are American. In Thinking Sideways Steve, Devon and Joe tries to solve previously unsolved mysteries by discussing different theories, they rarely succeed but its still really interesting and entertaining. Lore is kind of what it sound like, a podcast about lore and legends. Aaron Mahnke tells stories from all around the world, often with the same creepiness level as “made up” ghost stories. Knifepoint Horror and Nightvale Station are two other podcasts in the same category that I haven’t had time to listen to yet, but supposedly they are really good too.

4 thoughts on “Mina tre bästa mysterie- och spökpoddar

  1. Haha alltså jag blir lite sugen på att lyssna på de här poddarna nu även om jag inte på något sätt gillar spökhistorier. Är väl rädd för att bli rädd helt enkelt 😛

    • Haha ja, det är ju lite nackdelen med dem (spec Creepypodden), kan absolut inte lyssna på kvällen eller ens när det är lite mörkt. Men Thinking Sideways är långt ifrån läskig, så prova med den!

  2. Shit, ja, Creepypodden är ju superbra. Tyckte Caveman Ted var skitläskig (har för mig att han gjorde den på Creepypodden), låg i sängen och typ tjöt haha.

Leave a Reply

