Alcatraz och indisk streetfood.

Jag överlevde en helg i skogen! Med bravur till och med, fy sjutton var härligt det var. Jag lovar att berätta allt för er snart, men tills jag hunnit lägga över och redigera bilder tycker jag vi tar oss en titt på hur det såg ut när jag och Sandra åkte till Alcatraz.

DSC08806Vi vaknade upp till en ganska mulen morgon, men det gjorde inte så mycket. Efter att ha preppat med frukost vandrade vi bort mot Pier 33, och på vägen dit fick vi syn på dagens utflyktsmål borta i fjärran. DSC08809När vi klivit på båten väntade den sedvanliga turen på ungefär 2 och en halv kilometer. Allt var grått men det passade nästan bättre än strålande sol, vi skulle ju ändå till ett övergivet fängelse.
DSC08814Hejdå SF!DSC08813Efter ungefär en kvart uppenbarade sig denna vy, och även fast jag varit här förut är det lika mäktigt varje gång.
DSC08846
Jag vet inte om ni vet, jag visste i alla fall inte innan jag åkte dit första gången, men i slutet på sextiotalet ockuperades Alcatraz av en grupp bestående av folk från olika stammar av ursprungsbefolkningen. De kämpade för rätten till sitt land och även fast de behövde lämna Alcatraz så småningom så blev deras ockupation faktiskt startskottet för rättighetskampen hos ursprungsbefolkning i hela landet. Här och var på ön kan man se deras budskap sprayade.
DSC08827
Dock inte inne i huvudbyggnaden, dit vi begav oss sen.
DSC08830När vi hade gått hela den ljudguidade rundvandringen (som för övrigt är väldigt bra, missa inte den vid besök!) tog vi oss vidare till den byggnad där fångarna arbetade när det fortfarande var fängelse på ön.DSC08856Förra gången vi var där ställde Ai Wei Wei ut och nu var där en utställning om åldrande fångar. Jag hade inte förväntat mig en utställning och blev så himla glatt överraskad för den var superbra.

DSC08872.JPGBesöket började närma sitt slut och vi passade på att utnyttja det ultimata selfieljuset utanför det gamla fortet innan vi begav oss in.

DSC08879Hallå läskig tunnel.

DSC08885Sen klev vi på båten och vinkade hejdå till fängelseön.
DSC08898
Vi var hungriga som sjutton och bestämde oss efter lite övervägande för att testa Bun Mee på Market.
DSC08894
Vi blev inte besvikna (eller ja, Sandra blev lite besviken eftersom hon hatar koriander, men hallå det är en bahn mi?). Bra lunchtips om du är i downtown SF (och gillar koriander, that is)!
DSC08902
Vi hoppar några timmar framåt och plötsligt är vi påväg till säsongens första Off the Grid. Ni vet den där food truck grejen med massor av mat, livemusik och drinkar som händer varje fredag vid Fort Mason?
DSC08906
Där hängde vi i några timmar tillsammans med Marcus, Kate och Richie, åt indiskt från bästa Curry Up Now och hade det gött.
DSC08911
När det började bli för kallt rörde vi oss hemåt igen och slocknade för kvällen, Sandra av jetlag och vi av allmän trötthet. Dagen därpå var det dags för den stora rundan a.k.a Marcus välbeprövade rundtur av SF, så vi behövde all energi vi kunde få.

Translation: Let’s take a look at when Sandra and I visited Alcatraz and hung out at Off the Grid!

 

Leave a Reply

