Tre saker som förvånade mig när jag flyttade till USA.

Det är mycket som förändras när man flyttar till ett annat land, även om det är till en bekant stad där man förstår språket. Jag har bott utomlands förut och var således åtminstone lite beredd på att det tar lite tid att vänja sig, men trots att jag hängt här rätt mycket förut var det några saker som förvånade mig.

– Tvärtom vad man kan tro ligger USA, åtminstone SF som borde ligga långt före, verkligen efter när det gäller viss typ av teknik. Visst åker folk runt på hoverboards och vissa barer har skyltar som förbjuder Google glasses, men på en inte lika cool tech-nivå står det lite värre till.  Internet är otroligt dåligt och dyrt baserat på vad man får, vi betalar en rätt saftig räkning varje månad och vårt wi-fi är ungefär lika snabbt som det modem vi hade hemma år 2006. En annan grej är att affärerna precis (alltså precis, typ i höstas) har börjat med chipläsare och många ställen har inte ens denna “nymodighet”.Jag trodde verkligen att allt skulle ligga före här, det är ju ändå staden som fostrat Facebook, Uber och Apple, men tydligen inte.

– Ingen röker. Även om det känns som att allt färre langar fram ett ciggpaket i Sverige, så är det verkligen en enorm skillnad. Jag personligen har inte reflekterat så mycket över detta eftersom jag inte röker själv, men så fort någon påpekade detta slog det mig: om man jämför med de allra flesta ställen i Europa så är San Francisco en i princip rökfri stad (från cigaretter, that is). Det gör också att man måste vara mycket mer noga med var man FÅR röka (om man gillar sånt) eftersom förbud är mycket vanligare här. Marcus har berättat att på hans jobb är det otroligt få som tar rökpauser, och alla är från andra sidan av Atlanten.

– Hur viktigt det egentligen är med sport. Visst, vi svenskar gillar sport. Ni vet: håller på våra lag, slåss lite på derbyn (obs ej att rekommendera), tittar när Sverige spelar VM/EM eller tävlar i OS. Men här är det liksom på en helt annan nivå, där sportlagstillhörighet är en ganska stor del i mångas identitet. Jag köpte en gång en New York Mets-tröja på Beyond Retro, mest för att den var snygg och hade fina färger. Jag tog såklart med den hit och precis när jag kom hit bar jag tröjan några gånger. Det har jag slutat med nu, för jag fick så mycket kommentarer. Inget otrevligt utan snarare glada tillrop, men eftersom jag inte har så bra koll på baseboll överhuvudtaget och om något håller på Giants (såklart!) och inte något random östkustlag kändes det bara fel. Det var liksom vilseledande, som att jag lajvade en tillhörighet jag inte hade, något jag aldrig reflekterat det minsta över innan flyttlasset gick hit.

bild (4).JPG

Translation: It’s always somewhat of a shock moving to another country, even if you’re familiar with the city and know the language. Since I’d lived abroad before coming to SF, I was aware of some of the hardships like homesickness to cultural barriers, but there were things other about San Francisco/the US that really surprised me.
1. Not as tech forward as expected. Even though the Bay Area is home to great tech companies like Facebook and Apple, they/we are still “behind” in some matters. The internet connection/wi-fi is slow and expensive compared to Sweden where fiber often times is rather the rule than the exception. Here, our apartment wi-fi is merely faster than the modem line I had ten years ago in my parents house located 6 miles outside of a Swedish small town. Also, being able to pay with a chip card is something new here which amazes me since I got my first chip card around 2008.
2. No one smokes. Compared to most places in Europe SF must be considered smoke free. Marcus just told me that very, very few people take smoking breaks at his workplace, and that the only people doing it are European.
3. Sports are important. While living in Sweden I purchased a Mets top just because I liked the colors. As a Swede I didn’t really relate to baseball at all and certainly didn’t realize how important the sport is to so so many people. When wearing the top here in SF I got so many comments that I simply stopped using it. Not because people said mean things, but because I felt like such a fake (Go Giants!).

Leave a Reply

