Fredag, lördag, söndag

Snart, snart, snart är alla finals över och sex veckors jullov tar vid. Det känns otroligt välbehövligt, för just nu är jag så trött att jag knappt kan stå. Pga massor av pluggande har jag inte haft tid att importera och redigera kamerabilder, men vi kan väl ta en titt på hur helgen sett ut genom mobilen?

Processed with VSCOcam with b5 preset

I fredags hade jag min näst sista Urban Sociology-klass och vi gick på field trip. Det kändes ganska tråkigt att det var den sista, jag har verkligen gillat dem. Under terminen har vi bland annat upptäckt Chinatowns gömda gränder som förr innehöll såväl bordeller som opiumhålor, fått hålet från kulan som var ämnad att mörda president Ford utpekat för oss, hört historien om varför just Jackson Square räddades från bränderna som ödelade resten av staden (där fanns ett whiskey-lager…) och massor av andra intressanta saker. Urban Sociology är överlag ett väldigt intressant ämne, en gren av sociologi som syftar till att undersöka människor i en urban miljö. Vi har läst en blandning av historia, socialpsykologi och sociology vilket passar mig som handen i handsken.

Processed with VSCOcam with c1 preset

I söndags träffade jag Flora och promenerade rund Lands End. Vågorna var högre än någonting jag någonsin sett här och det var som att hela havet sjöng. Det går inte att se på den här bilden eftersom perspektiven blir märkliga, men den där klippan som ser ut som en liten sen är i verkligheten säkert fyra meter hög. Vi stod och oohade och aahade hur länge som helst. När vi fått nog av allt vackert promenerade vi ner till Sunset och åt vi frukost på Judahlicious, men det lovar jag att berätta mer om en annan dag.

Processed with VSCOcam with f2 preset

I söndags hade jag fått nog av julkänslebrist, vi bestämde oss för att maxa rejält och startade dagen med att kämpa oss igenom stormvindarna till jul- och adventsgudtjänst i Svenska Kyrkan. När det hela avslutades med O Helga Natt kände jag lika delar nykommet julpirr som ledsamhet över att missa mina föräldrars (körs) fantastiska julkonsert i år, den är alltid med som avslutning där också. För att ytterligare bättra på julstämningen köpte vi på oss pepparkakor och ingredienser till julbak, nu skulle det minsann bli jul även i Kalifornien. Efter att ha storstädat hela lägenheten (jul är ju även lika med examen lika med föräldrabesök) skred vi till verket och spenderade resten av eftermiddagen i köket bakandes lussebullar och rocky roads. Mellan varven passade vi på att dricka glögg och äta så många pepparkakor med ädelost som möjligt tillsammans med Hugo och Josefine. Vi skapade även denna fantastiska variant av adventsljusstake, två veckor för sent.

Trots att jag fick spendera hela söndagsnatten i Photoshop pillandes på min sista Digital Tools-komposition var det banne mig värt det för att ha en relativt ledig och så pass fin helg.

Translation: In two days I’m done with finals and I can’t wait. Right now I’m so tired that I can barely stand up straight… Since most of the past week has been spent studying I haven’t had the time to edit and upload any photos from my camera, but here’s what my weekend looked like through my phone.

Friday I went on the last field trip with my Urban Sociology Class, we walked around FiDi and looked at terrible (and not that terrible) urban renewal projects. Saturday I met Flora and walked around Lands End, the waves were crazy and we were completely amazed by the power of the ocean (I’ll tell you more about this day later). Sunday we tried our best to create that Christmassy feeling that I’ve been lacking and went to a Christmas mass at the Church of Sweden, baked Swedish saffron buns and had mulled wine + ginger snaps and blue cheese with Josefine and Hugo. After that I had to stay up all night working on the final Photoshop composite for my Digital Tools Class, but it was completely worth it for having this great weekend.

Leave a Reply

