Att inte äta djur

Jag älskar kött. Jag var en sådan som på restaurang alltid beställde in en köttbit om det fanns på menyn, som älskar när det är riktigt blodigt och gott. Men så, ganska plötsligt, kände jag att jag inte ville köpa hem kött längre. Det kändes inte så bra, varför kan jag inte riktigt svara på. Jag fortsatte äta kött hos andra eller om jag åt ute och när sommaren kom och jag tillfälligt flyttade hem till mina föräldrar ramlade jag tillbaka in i köttätandet igen. Inför höstterminen hade jag bestämt mig, jag skulle utmana mig själv att ta bort allt kött, åtminstone för ett tag. Det slutade med att jag nu ett och ett halvt år senare har väldigt svårt att se mig själv äta kött igen (även om jag faktiskt äter fisk/skaldjur ibland om än väldigt sällan).

Jag är inte speciellt radikal i mitt icke-köttätande och skulle aldrig tvinga på någon en vegetarisk diet, men vi kan väl vara överens om att världen skulle bli en lite bättre plats om alla i alla fall åt lite mindre kött? Här kommer därför några tips för den som vill göra just det, mest i form av matinspiration eftersom det ibland kan vara knepigt att veta vad man ska laga för att inte hamna i fryst vegetariskt halvfabrikat-träsket (även om det inte är något fel med det heller). Prova imorgon!dsc7846-2

Kokböcker

Mera Vego!
Den här boken fick Marcus av mina föräldrar i julklapp förra året och han har prisat den så många gånger sedan dess. Bra för dem som tänker att vegetariskt bara är grönsaker, eller har svårt att skiljas från sina köttfavoriter. I boken används inga substitut, men där finns förslag på massor av matiga rätter som man blir ordentligt mätt på. Oftast är recepten enkla att laga och kräver sällan “konstiga” ingredienser.
Typiska rätter: Jordnötssmörscurry, linsbolognese och pad thai.

Bonniers vegetariska kokbok
Jag älskar den här boken! Den är framför allt otroligt snygg och inspirerande vilket jag tycker är viktigt i en kokbok. Jag menar, recept kan man ju hitta på nätet, men ska en bok stå framme måste den förtjäna sin plats. Hursom, den är inte bara väldigt fin utan också användbar eftersom den är indelad i olika teman som frukost, lunch, middag och fest vilket gör det lätt att plocka ihop en meny. Pluspoäng för högtidsmat som julbord och påskdito!blomkal4_54451f812a6b2295bad4ada0

Instagram

Brooklyn Vegetarian
Det här kontot kanske är lite mer för den som tänker vegetariskt = grönsaker och gillar det, för det blir mycket av den varan. Men oj vad snyggt och inspirerande!

Luisegreenkitchenstories
Luise från Green Kitchen Stories lägger upp glimtar från sitt jobb med hemsida och kokböcker, ofta med sin gulliga familj som hjälpredor.

JavligtGott
Om du tycker att pizza, husman och kebab låter bättre än vegan lunch bowl är det här kontot för dig. Gustav Johansson gör mat som vilken köttätare som helst, bara utan kött. Inte superinspirerande foton kanske, men perfekt om du är lite bakis eller bara sugen på något rejält.14928518365_574287fb15_b

Internetz

Green Kitchen Stories
Fantastiska bilder och intressanta recept, allt grönsaksbaserat. Men tänker du att grönsaksbaserat = tråkigt så tänk om på direkten för här finns allt från pumpkin pie caramel bars till daal-fyllda sötpotatisar, mums. De uppdaterar inte så ofta men med desto mer kvalitet när det väl händer.

Pinterest
Egentligen min bästa och största källa till vegorecept. Det finns hur mycket som helst, sök bara på någon ingrediens du har hemma eller så simpelt som “vegetarian food” och du har hundratals recept att välja på. Alla bilder i det här inlägget kommer från min board “Yum” där jag försöker spara allt spännande jag vill laga, följ gärna den om du vill.

Translation: Two books, three Instagram accounts and two websites for those of you who want some inspiration to start eating less meat. The books are in Swedish, but the other ones are fine for English speakers too.

Look at my Pinterest for picture sources.

One thought on “Att inte äta djur

  1. Det var ungefär samma ska för mig, jag älskade kött men nu har jag inte ätigt kött på ett och ett halvt år. Pintrest är bästa inspirations källan tycker jag, så mycket gott det finns. Kram på dig

Leave a Reply

