Coqueta

Här kommer ett restaurangtips lastat!

Coqueta ligger på Embarcadero och är det sådant ställe jag gått förbi mängder med gånger men aldrig besökt. Varje gång har jag tänkt på hur trevligt det ser ut och hur gott det verkar vara, men ändå har jag aldrig fått till det. Mest beror det nog ändå på prisnivån som ligger långt över min studentbudget, så när Marcus berättade att det är lite mer low key och mer barhäng  (= billigare mat) i det lilla glashuset mitt emot den riktiga restaurangen var jag inte sen att hänga på.

Vi började med att beställa något att dricka medan vi väntade på bord. Gå inte hit om du är superhungrig, eftersom huset är ganska litet blir det snabbt fullt, vilket förlänger väntan. Jag tror inte de tar bordsbokningar där heller utan det gäller bara den “riktiga” restaurangen.DSC07861Medan Marcus och jag sippade öl slog Hugo på stort med en Spanish Holiday. De flesta drinkar på Coqueta kommer i ett sånt här fint glas, som nästan kan misstas för en blomsterinstallation (när den inte är halvt urdrucken då). Inte är de så fasligt dyra heller, de flesta ligger mellan $11 och $13.DSC07865Precis som på den stora restaurangen serverar växthuset tapas, både lite större och mer bite size. Jag kan inte gå i god för hela menyn, men de små laxsmörgåsarna jag beställde var himmelska. Allt som kom ut från köket såg ut och doftade fantastiskt, så jag vill nästan lova att du blir nöjd oavsett vad du väljer (men jag kan tipsa speciellt om deras Salmon Ahurmado) .DSC07863Om du vill läsa menyn mer ingående finns den här.

När jag kollade upp det nu visade det sig att de kör i princip samma meny i den stora restaurangen som i växthuset, men skillnaden är väl främst den att det känns mycket mer okej att gå till den “lilla” och beställa några snacks eller en lätt måltid medan man gärna vill slå på stort om man väl beställt bord och suttit ner över tända ljus.

Oavsett om du vill lyxa rejält eller bara sätta en liten guldkant på fredagskvällen tycker jag att du ska bege dig ner mot Pier 5 och Coqueta. Bordsbokning behövs nog i den riktiga restaurangen men i bardelen är det bara att gå in. Ett riktigt San Francisco-måste. Smaklig spis!

Translation: A restaurant tip – Coqueta at Pier 5. Brilliant tapas, beautiful drinks and great atmosphere; you have to go if you get the chance! 

Leave a Reply

