Frukost är dagens viktigaste mål

Jag tycker att frukost är det bästa målet på hela dagen och om det inte gett mig skörbjugg hade jag gärna ätit det till såväl lunch som middag också. Här i SF händer det titt som tätt att vi skippar havregrynsgröten vid köksbordet för något mer lyxigt så jag skulle säga att jag har ganska bra koll på var man kan få en fin start på dagen här i stan. De flesta ställen ligger i närheten av där jag bor av förklarliga skäl = man vill inte gå så långt på morgonen när man dessutom är hungrig, men jag lovar att de klarar konkurrensen. Så tada! Tre av mina bästa frukostställen i San Francisco:

Jane on Larkin
På Jane (som också finns på Fillmore St) hittar du en ganska annorlunda crowd än den som vanligtvis befolkar området Tenderloin. Här samlas hippa techies och mediamänniskor och äter Eggs Florentine, chiapudding och granola serverade av hipsters med “kaffeintresse”. Låter kanske inte som det roligaste stället, men det är inte riktigt anledningen till att jag går hit. Delvis ligger det jättenära hemma, men framför allt är deras Avocado Mash den godaste avokadomacka jag ätit någonsin och dessutom är lokalen nice (bättre än på Fillmore).

Adress: 925 Larkin St, the Tenderloin
Prisklass: Medel (mellan $ 8-12 för en rätt)DSC07793.JPG

Farm:Table
En annan favorit-granne! Farm:Table ligger på vår gata och är ett superlitet typ hål i väggen. Det finns plats för max sju personer inomhus, men de har några bord på gatan och på trottoaren står en public parklet där man också kan sitta. Här tar många business-människor en kaffe på väg till jobbet, men även en del turister hittar hit eftersom det är så nära Union Square. Jag går hit för deras Daily Toast, som är ett rostat bröd med mascarponekräm, pistagekross och säsongens frukt på vilket kan låta märkligt men är så jämrans gott. De har även bra kaffe (enligt Marcus) och en bra frukostcroissant med ägg.

Adress: 754 Post St, Downtown
Prisklass: Medel (fast kanske lite billigare än Jane)
dsc042641Seed + Salt
Det här är en ganska ny favorit, jag och Flora var här för första gången för bara någon vecka sedan. En anledning till det kan vara att det inte ligger lika nära som de andra utan nere i Marinan, på Chestnut St närmare bestämt. Seed + Salt känns som ett sån väldigt Marina/Pacific Heights-typisk café (för er som inte vet vad det innebär, tänk vita rika smala människor i yogabyxor som äter glutenfritt fast de ej är allergiska) men oj vad de överraskade i smak. Jag åt deras superbowl som bestod av cashewkräm och någon bärkompott med chia och ett fröbröd (utan mjöl…) med cream cheese och groddar och speciellt superbowlen . Efter första tuggan tittade jag och Flora på varandra och utbrast i kör: Men gud vad gott! Kanske inte det mysigaste stället att sitta på, men om du inte är så hungrig (de har små portioner) och sugen på veganskt, socker- och glutenfritt som faktiskt smakar svingott – gå hit!

Adress: 2240 Chestnut St, the Marina
Prisklass: Medel/BudgetDSC07656
Translation: This is three of my best breakfast places in SF. Two of them are really close to there I live (why I might like them a little extra since you really don’t want to walk too far in the morning when you’re hungry), but according to me they all deserve to be on a top list no matter where they’re located. Try Jane on Larkin for their Avocado Mash toast, Farm:Table for their Daily toast with mascarpone cheese, pistachios and seasonal fruit and Seed + Salt for their Superbowl with cashew cream. You’re in for a treat!

Leave a Reply

