Söndagssammanfattning VIII

Några dagar sent, som vanligt, kör vi förra veckans sammanfattning.

Något jag gjorde den här veckan som var planerat:
Gjorde jag ens någonting alls som var planerat? Knappt. Det var en väldigt oplanerad vecka överlag. Jag presenterade en ganska viktig uppgift på en av mina klasser vilken tagit upp väldigt mycket tankeverksamhet. Precis innan lektionen fick vi veta att läraren totalsågat hela förra klassen vilket spädde på nervositeten med ganska stora mått. Men han gillade oss, så det var skönt.

Som inte var planerat:
Ungefär allt jag gjorde förutom skolan. Jag var bland annat i Berkeley med Sara på lördagen vilket var himla trevligt. Vi promenerade runt på universitetsområdet, åt pizza på Jupiters och frozen yoghurt på Yoghurtland. Ett inlägg om det kommer nog längre fram i veckan.Processed with VSCOcam with c1 presetJag har hängt en del nere i Financial District och passade på att föreviga Transamerica Pyramid, ett av SFs verkliga landmärken. Förr i tiden låg en saloon byggd av ett gammalt skepp precis på den här platsen eftersom havslinjen gick precis på gatan nedanför. Idag är det måååånga kvarter nnan man når vattnet, så det är lite knäppt att tänka sig.

Och något nytt jag gjorde:
Gick på födelsedagsfest i en lokal där när man helt plötsligt hamnade i ett mötesrum hos en av SFs större reklambyråer. Det var märkligt.

Ett tips från veckan:
Ta dig tid att se dig omkring i staden där du bor, titta på byggnader, gator, lyft blicken. Jag lovar att du kommer se saker du aldrig sett förut.

Godaste maten jag lagade:
I fredags lagade jag och Marcus middag till Sara, svamp- och sparrisrisotto med vitlöksbröd. Det blev riktigt smarrigt vill jag lova, känns så himla lyxigt att använda parmesan och sparris nästan oavsett vad man gör med det.Processed with VSCOcam with c1 presetI en gränd i Chinatown, mitt emot en fabrik som gör lyckokakor. Visste ni att det inte är det minsta kinesiskt egentligen utan uppfanns av ett japanskt par här i staden? Också knäppt.

Bästa jag lärt mig:
Massor av saker om San Francisco. Jag är ju som sagt en riktig historienörd och älskar när vi på mina Urban Sociology-lektioner gör små expeditioner runt om i staden för att lära oss mer om varför den ser ut som den gör. I fredags gick vi runt i små gränder i Chinatown som jag aldrig förut lagt märke till och pratade om opiumhålor, rasism och när San Francisco kallades Barbary Coast. Så intressant.

Veckans upptäckt:
Det kanske inte riktigt räknas som en upptäckt, men Marcus och jag kom på ett sätt att komma runt våran kära public services illvilja att sända till utlandssvenskar vilket gjorde att vi kunde börja kolla på Bron. Äntligen! Älskar det ungefär lika mycket som förra säsongen, det vill säga inte så lite.Processed with VSCOcam with c1 presetJag och Marcus unnade oss en mitt-i-veckan-middag en dag när allt kändes jobbigt. Vi åkte till Magnolia, en gastropub och bryggeri som ligger på Haight St, och jag provade deras portobelloburgare. Så.himla.gott. 

Veckans aj:
Jag var rätt risig i början på veckan och spenderade hela måndagen i sängen. Men det mesta ajet var nog i hjärtat efter allt kaos som händer i världen.

Veckans känsla:
Sådär. Det var en ganska jobbig vecka redan innan terrordåd och olyckor och sedan blev den inte så mycket bättre direkt. Helgen var ganska fin dock.

Veckans tacksamhet:
Att jag har lärt känna Sara här, hon är en himla fin kompis och det är inte alltid så lätt att hitta sådana.Processed with VSCOcam with b5 presetTog även en extremt seriös selfie en helt vanlig tisdag. Så här ser jag ut just nu, hej hej.

Betyg på vecka:
2,5/5

Translation: Last weeks summary. It was an okay week but no more than that because of my own emotional instability and all the crazy things that’s going on in the world. 2,5/5.

Leave a Reply

