När vi åkte till Tahoe

I torsdags när jag satt hemma och pluggade fick jag ett meddelande från Marcus. Jag är inte så sugen på Halloween, vill bara hajka:( skrev han. Vi har verkligen blivit bitna av den där himla hajking-insekten, för jag kände precis likadant. Hux flux hade vi bestämt oss för att skippa en av de största högtiderna i det här landet och fly till skogs. En halvtimme senare hade vi hyrt en bil och bokat ett AirBnb-rum i South Lake Tahoe.

I lördags ringde klockan tidigare än vad jag vaknat på tre månader och när vi gick ner mot hyrbilsstället var det fortfarande beckmörkt. Det var lite märkligt att åka genom en helt tom stad så när som på enstaka taxibilar och nattsuddare.
DSC07416
Vi insåg till vår stora glädje att vi skulle fånga soluppgången, och precis när vi åkte över Bay Bridge började det ljusna. Plötsligt blev allt vitt: himlen, bilarna och bron.
DSC07419
Till slut orkade sig solen upp över kullarna och allt färgades i guld. Det är en sån himla fantastisk (och lite klyschig) känsla att åka genom det kaliforniska landskapet i soluppgång lyssnandes på Simon & Garfunkels El Condor Pasa vetandes att man är på väg på ett litet äventyr.
DSC07424
Ungefär halvvägs började vi bli rätt hungriga och svängde in på ett frukostställe med det något oklara namnet Europa Café. Jag hade precis klippt mig och såg mest ut som en liten brittisk pojke.
DSC07437
Vi beställde omeletter som inte kändes så europeiska men var goda ändå. När energin började komma tillbaka hoppade vi in i bilen och satte kurs mot bergen.
DSC07441
Snart byttes de torra sommarvyerna ut mot färgsprakande löv och precis innan vi nådde sjön åkte vi förbi en av de vackraste platser jag sett. Tänk er en fond av klarblå himmel och höga berg, en liten bäck som rinner kantad av höstfärgade träd, ett knippe trähus längs bäcken. Det går inte att förklara men jisses vad vackert.
DSC07447
Plötsligt hade vi klättrat en hel massa höjdmeter och när träden skingrades uppenbarade sig den här utsikten. Ganska fint va?

Väl framme i Tahoe letade vi oss fram till den stuga där vi skulle spendera natten och dumpade våra grejer där innan vi begav oss ut på helgens första hajk. Hur det såg ut får ni se en annan gång!

Leave a Reply

