Övervåningen, taket och bakgården

Som jag nämnde i söndagssammanfattningen har det varit en händelserik helg. Det hela startade i fredags när det blivit dags att träffa Olivia, Wille och Fabian. Olivia och jag gick i samma klass (eller kurs…) ett år när jag först började i Lund, innan hon flyttade tillbaka till Stockholm för att plugga och rädda världen från klimatkaos. Nu var hon här i SF tillsammans med pojkvän och bror på grund av bröllop och vi var såklart tvungna att ses.

Vi åkte ner till Mission och en av mina favvorestauranger här, El Techo de Lolinda. Det är möjligt att jag nämnt den förut, det här var nämligen tredje gången jag var där sen i mitten på augusti. Det var lite väntetid, som vanligt, så vi tog en drink på storasyster-restaurangen Lolinda så länge. Deras Belafonte är min bästa just nu, lite stark men så god. Och så här trevlig utsikt har man från baren på övervåningen.
DSC06895
Efter goda fyrtio minuter fick vi ett sms om att vårt bord var färdigt och tog hissen upp till taket. El Techo är nämligen, som namnet kanske avslöjar, en takterass med utsikt över hela SF skyline.
DSC06897
När vi kom upp beställde vi lite blandat från deras meny av “små” rätter (som inte alls är små) och började självklart med guacamole. Jag hade en tanke om att göra El Techo-besöket till ett rent tipsinlägg, men när maten kom var jag så sugen och upptagen med att prata att allt gick åt i ett nafs utan att jag hann ta några bilder. Så ni får väl helt enkelt tro mig när jag säger att det var fantastiskt gott. Marcus och jag tog vad vi tagit varje gång den senaste tiden vilket betyder skaldjursceviche, guac och grönkålsquesadillas. Inte illa va?
DSC06904
Mätta och glada promenerade vi sen till en random bar för att till slut landa på El Rio, ett premiärbesök för mig faktiskt. Två tummar upp!
DSC06909
Där pratade vi om plugg, framtidsplaner och resor i en enda härlig blandning tills det var dags att ta en bil hem. Dagen därpå skulle vi nämligen upp tidigt för att ta bussen mot Bolinas, men det berättar jag mer om en annan dag.
DSC06911
En riktigt fin fredag.

Translation: This Friday Marcus and I met up with Olivia, Wille and Fabian. I first got to know Olivia at uni back in Sweden before she moved to Stockholm to study politics and save the world from climate change. Last week she visited California for a wedding, together with her boyfriend and brother, and it was so good seeing her again. We went to El Techo de Lolinda for their super tasty food, stopped by at some random bar in the Mission and ended up at El Rio. Great night!

2 thoughts on “Övervåningen, taket och bakgården

Leave a Reply

