Hösten

Nu är det höst! Eller ja, här i San Francisco är det fortfarande riktigt varmt och soligt men min hjärna säger ändå höst när kalendern visar mitten på september. Vi firar nystart och krispig luft med en höstlista som jag hittat hos Sandra.

Vad ser du framför dig när du tänker på hösten?
Blå himmel, färgsprakande träd, regniga morgnar och luft som är lättare att andas.

Vad är det sämsta med hösten då?
I Sverige är det bristen på solen tror jag. I början på hösten brukar det vara gott om den, men sen när mörkret kommer tenderar jag att bli så himla låg.

Och det bästa?
Det blir en nystart, för mig är tiden runt skolstarten mer av ett nyår än vad nyår är.
Processed with VSCOcam with c1 preset
Hur ser din höstoutfit ut?
Här i Kalifornien är det ju fortfarande sommar i allra högsta grad (ska bli 27 grader på söndag…) så shorts och t-shirt är fortfarande perfekt. Men i Sverige hade jag sportat någon av mina alldeles för många stickade tröjor, svarta jeans och Docs eller kostymbyxor, lång kofta och herrskor.

Vad har du på to do-listan?
Det känns knepigt att ha en to do-lista för hela hösten, men jag ska försöka klara mig igenom skolan och gå på minst en till festival bland annat.

Hur botar man höstdeppighet?
Träna! Helst utomhus, det är så himla effektivt mot både trötthet och depp. Jag brukar överlag se till att få så mycket ljus som möjligt, även de dagar när det inte är sol. Sen tror jag att det är viktigt att hitta på roliga grejer på vardagarna. Tisdagsmiddag med vänner, bio en onsdag eller vin en torsdag behövs för att klara sig igenom mörkret.
Processed with VSCOcam with c1 preset
Bästa musiken för regniga dagar?
Det beror lite på hur du vill må tänker jag. Jag älskar att lyssna på lite deppig musik på hösten och tycker att Joni Mitchells skiva Blue är väldigt höstkompatibel, men den passar nog inte alla.

Vilka serier passar extra bra att titta på?
Jag har svårt för att kolla på serier eftersom jag tröttnar väldigt fort, men tänker mig något som inte utspelar sig på sommaren, så man slipper bli så längtig efter sol och värme. Vi tittade precis klart på Show me a hero, den var bra och inte så solig.

Vilken är din höstigaste maträtt?
Grytor av alla dess slag, helst indiska pga det är godast.
DSC03961
Nu har jag ju fått dille på att hajka, så i skogen eller vid havet antar jag. Älskar det.

Har du någon inplanerad resa?
Inte än, men vi planerar för i alla fall en lite längre resa under hösten. Jag vill så himla gärna till New Orleans och Marcus är sugen på New York. Om vi ska hålla oss i närområdet (med USA-mått mätt) så lockar Portland eller ett återbesök i LA.

Hur förbereder du dig för vintern?
Jag är ju en person som gillar årstidsväxlingarna och älskar jul. Så i vanliga fall behöver jag bara tänka på det ultimata myset som är jultiden för att bli alldeles pirrig i magen och fullt mentalt förberedd på vintern. I år spenderar jag kul + nyår på betydligt varmare breddgrader och kommer antagligen få en chock när jag landar i Sverige dagarna efter nyår. Vet inte riktigt hur man förbereder sig för det.
Processed with VSCOcam with c1 preset
Translation: A list about fall, even if there seems to be a lot of summer left in northern California.

4 thoughts on “Hösten

  1. Åh, är så glad att du gjorde den här listan för dina svar gav mig så mycket hopp även om jag var peppigt inställd redan från början. Blev så sugen på att träna utomhus och när jag var hos min mormor för några veckor sedan gjorde jag yoga på en brygga en morgon. Kan ha varit en av mina bättre upplevelser alltså!

    • Älskar att träna utomhus, det är verkligen bästa grejen. Speciellt på hösten när det är lite kallt och man känner sig extra duktig haha. Yoga på en brygga låter fantastiskt!

Leave a Reply

