Ett steg närmare.

Nu hörrni, nu är det nära. Jag hoppas verkligen inte att jag jinxar något genom att skriva detta, men i tisdags var jag på Amerikanska ambassaden och fick mitt visum godkänt, så nu väntar jag bara på att passet ska levereras hem igen. Resan är bokad, alla papper på plats och idag ska jag söka CSN. Om allt går som det ska landar jag på Oakland International Airport framåt kvällen onsdagen den femte augusti. Fattar ni hur bra det känns?

Några tips för dig som ska på intervju för F1-visum (som jag gärna hade läst innan jag åkte):

– Ta med papper från CSN (det du visat för skolan innan). Det stod ingenstans att jag behövde visa det igen, men likväl frågade de efter det så fort jag kommit in på ambassaden. Glöm ej!

– Se för sjutton till att du har med dig alla andra papper och att de är rätt ifyllda. Ta dessutom gärna med sådant som kan styrka tidigare anställningar, bankpapper osv. Antagligen kommer de inte ens titta på dem, men för säkerhets skull.

– Ta inte med dig mer grejer än nödvändigt (bortsätt från viktiga papper då). Du får inte ta med dig något elektroniskt in på ambassaden, och inga stora väskor heller. Utanför finns bara små fack för mobil etc, så lämna dator och liknande hemma.

– Du kommer att få vänta utanför, länge. Jag stod i kö i ungefär en och en halv timme, så ta med passande kläder för att inte frysa/bli dyngsur osv. Det spelar ingen roll om du passerat din bokningstid, du kommer ändå få komma in så länge du är där innan 11.30. Men kom tidigt (gärna runt 09.30 om du har tid 10.00) för då hamnar du långt fram i kön, slipper vänta så länge och blir klar snabbare.

– Om det inte är något krångel kommer själva intervjun gå superfort, min tog ungefär två minuter. Jag förstod inte ens att det var klart innan ambassadpersonalen lite blasé sa “have a good one” och vinkade bort mig från båset. Inget att oroa sig för med andra ord.

45 dagar kvar, sedan är jag tillbaka i världens bästa stad.
DSC04273
DSC04427
bild(2)
DSC04203

2 thoughts on “Ett steg närmare.

Leave a Reply

