Mannen med det brinnande hjärtat

För en vecka sedan hade jag precis kommit tillbaka till Stockholm efter en helg i Örebro. Det har blivit många resor fram och tillbaka den senaste tiden, av den enkla anledningen att det hänt massor av roliga grejer där som jag inte velat missa. I helgen till exempel, då jag bland annat gjorde det här:

Efter att ha firat en dyngsur Valborg vid slottet med mamma blev vi glada när vi vaknade på fredagen och det var uppehåll. Vi bestämde oss för att åka på en liten utflykt innan regnet spåddes komma tillbaka.
DSC05275
Vi åkte ungefär en halvtimme utanför stan, till Riseberga klosterruin som ligger strax utanför Fjugesta. På parkeringen var det så här fint.
DSC05276
Dom här galningarna var med (så mogna).
DSC05279
Vi kikade in i Sveriges äldsta bönehus som har en ganska spännande historia. 1852 fick den välbärgade godsägaren Olof Gabriel Hedengren ett religiöst uppvaknande efter att ha gått igenom en personlig tragedi. Det resulterade i ett fint bönehus och en väckelserörelse som växte sig stark under en tid när man dömdes till landsförvisning av att bekänna sig till ett annat samfund än Svenska kyrkan. Gården såldes 1886 men rörelsen påverkar fortfarande hela bygden (Örebro är idag en av Sveriges frikyrkotätaste städer). Hade ingen aning om den här historien, men blev väldigt fascinerad av Olof Gabriel.
DSC05284
Och ser ni hur grönt allt är?

När vi kände oss klara köpte vi pizza på nya Fratelli och napade i soffan medans regnet piskade rutorna tills det var dags att äta igen och jag introducerade vietnamesiska vårrullar för resten av familjen. En perfekt ledig fredag.

På lördagen var det dags för nya äventyr, men det får jag berätta om en annan gång.

4 thoughts on “Mannen med det brinnande hjärtat

  1. Häftigt/starkt att läsa om det du skrev om Riseberga. Jag bodde ett halvår typ en halvmil därifrån men har aldrig besökt platsen (skyller på att jag hade bristande tillgång till bil). Nu ångrar jag verkligen att jag inte tog mig dit en endaste gång.

    • Åh vilket sammanträffande! Jag har varit där förut men liksom missat historien om den passionerade predikanten, tyckte det var så fascinerande! Och superfina miljöer, men som du säger, svårt att ta sig dit utan bil.

Leave a Reply

