En liten uppdatering om hösten i San Francisco

För några månader sedan berättade jag för er om mina planer att spendera hösten i USA som student på Academy of Art University. Kommer ni ihåg?

Jag lovade att uppdatera angående ansökningsprocess och visumkrångel, i fall det finns någon annan där ute som också är sugen att gå på ett amerikanskt konstuniversitet. Efter den där första posten blev det dock tyst, väldigt tyst. Anledningen till den totala tystnaden beror helt enkelt på att inte så mycket hänt. Tills idag.

Idag vaknade jag till beskedet att min portfolio blivit godkänd, vilket innebär att jag äntligen kan söka de kurser jag vill gå. Att jag var tvungen att lämna in en portfolio beror på att jag inte vill läsa kurser som “introduction to advertising” när jag läst kommunikation i drygt två år. För att få gå de mer avancerade kurserna måste man helt enkelt visa att man platsar.

Det sker genom en portfolio (som presenteras på valfritt sätt) och ett visst antal quiz (jag fick göra ett om Adobe-programmen och ett väldigt basic om marknadsföring). I min portfolio, som var upplagd som en blogg, presenterade jag mig själv genom bilder, text och tidigare arbeten. Eftersom min utbildning inte är speciellt praktisk till utformningen fick jag improvisera lite, till exempel skrev jag om min b-uppsats till en case study-presentation. Det är ju inte helt lätt att veta hur man ska göra, men som tur är har jag ju Marcus som har två års erfarenhet från skolan som kunde hjälpa till.

Och nu, efter nästan en månads tystnad från min kontakt på AAU, fick jag alltså beskedet att den blivit godkänd! Fattar ni lättnaden? Nu ska jag bara fylla i ansökan, skicka in tusen papper, betala massor av pengar, söka visum osv osv osv. Men sen, snart, är jag här igen:DSC00924
DSC04165
DSC04203
Ps. Vill du se min portfolio kan du kika här, men KOM IHÅG att den är enbart skapad för att passa directorn på Academy och alltså inget jag kommer att använda framöver. Och jag är strateg och verkligen ingen designer obs.

4 thoughts on “En liten uppdatering om hösten i San Francisco

Leave a Reply

