Flashpacking – den ultimata guiden del 2

Sommaren närmar sig med stormsteg vilket innebär att många är i full färd med att planera semestern, vad passar då bättre än fortsättningen på min ultimata flashpackingguide?

När vi avslutade förra delen hade vi hängt några dagar i Barcelona. En av de få saker vi bestämt innan vi gav oss av var att vi skulle möta upp Lisa och Martin någon gång under resan. De skulle nämligen också tågluffa, men lite kortare tid än vi. Nu var det dags och vi tog tåget mot Bordeaux.

Som jag nämnde förut är det billigast att ta lokaltåg mellan de olika städerna. Den här gången hade det dock varit skönt att inte snåla riktigt så mycket. Lite bakis och brutalt trötta efter att ha sovit fyra timmar och sedan promenerat flera kilometer med femtonkilospackning klockan sex på morgonen till tågstationen var det inte jättehärligt att sätta sig på ett tåg sämre utrustat än en tunnelbanevagn. Sedan väntade en lååång resa med fyra stopp i olika små franska städer med nödvändigt glass/godis/snabbmatsintag på alla ställen. Så tips, ibland är det värt att ta snabbtåg trots att det kostar lite extra, speciellt mellan olika länder.
Bordeaux kanske är ett lite otippat stopp på en västeuropaluff, men så värt. Det är en jättemysig stad med mycket bra mat och vin såklart.
Vi hade jordens festkväll, provade macarons för första gången, gick på matmarknad och lyxade med crêpes och charkuterier. Inte supermycket sightseeing och aktiviteter med andra ord, men det var ett rätt skönt avbrott från storstäderna. Angående jordens festkväll, och det här är inget jag kan skriva under med mitt liv på, men vår upplevelse var att i Bordeaux, där festar man på fredagar. Självklart var folk ute på lördagen också, men inte alls på samma röjiga sätt. Så det kanske kan vara något värt att tänka på om ni ska gå ut, satsa på fredagen.
Efter två nätter bar det av mot Paris!
I Paris kan det vara riktigt knivigt att hitta boende. Vi kikade runt på ganska många riktigt sunkiga sådana och höll på att ge upp och gå tillbaka till det som verkade minst dåligt, ett hostel med separerade rum killar/tjejer. Då, helt plötsligt, uppenbarade sig räddningen i nöden som visade sig bli bättre än vad vi kunde tro.
Nazareth Hotel ligger på Rue de Notre Dame de Nazareth, ganska nära min favoritParisstadsdel Marais. Dessutom visade det sig, när vi fick kolla på rummet, att det var Pete Dohertys stammishotell innan han flyttade till Paris (kan ju vara en sanning med modifikation men ägaren verkade rätt trovärdig och de hade en personligt signerad tavla dedikerad hotellet i alla fall). Inte helt fel va?
I Paris rekommenderar jag att äta frukost på Le Pain Quotidien, promenera i de norra/nordvästra delarna av Montmartre där det inte är riktigt lika turistigt som kring Sacre Couer men så fint, äta falafel på det lilla hålet i väggen på Rue des Rosiers, upptäcka området kring Oberkampf och svänga in på Shakespeare&Co fast det är svindyrt.
Efter några nätter i kärlekens stad åkte Lisa&Martin vidare mot en kusin i Köln och jag och Marcus begav oss mot tulpanerna och gräsets förlovade land, Holland. Vi skulle till Amsterdam där de andra skulle möta upp oss en natt senare.
Om det var svårt att hitta boende i Paris var det om möjligt ännu knepigare i Amsterdam. Det är ju något av en feststad och de flesta lite billigare hostel kändes ganska lätta att utesluta. Hotellen är som motsats superdyra och till sist hamnade vi på någon halvsunkig variant där vi kände oss tvungna att låsa in allt av värde i den avstängda minibaren, inte supernice med andra ord. Så tips, researcha boende ordentligt innan ni kommer fram.
Amsterdam var helt över mina förväntningar, en så himla fin stad. Om man undviker det absoluta centrum med typ Red light district och istället håller sig runt De Negen Straatjes finns det jättehärliga barer, bra vintage/second hand och roliga småbutiker. Det är mitt bästa Amsterdamtips.
Det var också här någonstans det började bli kallt. Vi åkte ju tidigt på sommaren vilket i de flesta avseenden var superbra (inga turistmassor och bättre priser på det mesta) men när vi började röra oss uppåt i Europa märktes det att det faktiskt bara var juni. Så tips igen, om ni åker tidigt på sommaren, ta inte bara med shorts och t-shirts utan något lite varmare också. Jag hade samma byxor i två veckor…
Nu började tågluffsmånaden lida mot sitt slut och för att spara tid bokade vi nattåg till Berlin, där vi planerade att avsluta resan. Vi åkte från Amsterdam vid åttatiden och hade köpt med oss massor av plockmat, godis, chips och vin för den ultimata tågfesten. Det var himla roligt, så det vill jag tipsa om.
Dock, om ni vill sova något överhuvudtaget under den ändå relativt långa resan, välj INTE sittplats. Det kliver på galna tyskar i typ Hannover som sover som på kommando sittandes på de hårda bänkarna och vägrar ha öppet fönster vilket gör att du håller på att dö av värmeslag och obekvämlighet och sover ungefär noll. Så, trots att det är lite dyrare, boka liggvagn tips tips tips.
Ett annat tips, om du ska åka nattåg till Berlin: försök att inte ta det tåget som kommer fram 04:21. Du kommer vara trött. Så himla trött.
Som tur är har Berlin de mest fantastiska frukostar där man kan sitta och vänta på att hostelet ska öppna (vilket kommer ta x antal timmar). Nu låter det som att Berlinresan var superdålig, vilket verkligen inte stämmer.
Tvärtom, vi hade det så bra.
Berlintips: ät frukost på Anna Blume eller Pasternak, middag på White Trash, Transit eller Bar Raval (vet dock inte hur deras vegmat ser ut riktigt) och häng i Kreuzberg, Friedrichshain och Prenzlauer Berg. Vi bodde på Generator som är ett gigantiskt hostel och mer som ett budgethotell, det ligger lite off men är billigt och bra. När jag var i Berlin sist bokade vi Industriepalast, vilket ligger bättre och är ungefär lika bra. Och missa för allt i världen inte baren Primitiv, där man får vinglas fyllda till bredden för 1,5 euro.
Och efter museibesök, barrundor, restauranglyx och lite shopping så var vår månad i Europa slut och vi tog tåget hemåt igen.

Jag är så fruktansvärt sugen på att ge mig ut igen och upptäcka östra Europa mer, men när jag ska hinna med/ha råd med det står just nu i stjärnorna. Om du funderar på att ge dig ut på Europas tågräls i sommar, oavsett om du vill åka till Warzawa eller Cannes, tveka inte, bara åk! Det är lätt den bästa resan jag gjort hittills.

4 thoughts on “Flashpacking – den ultimata guiden del 2

1. åå, så härligt! jag gick på tyska skolan i sthlm och har således gjort många tysklandresor, men fortfarande ingen endaste till berlin (förutom när jag kanske var 2 bast)!!!! kan inte fatta detta, skäms på mig själv. måste dit asap.