Två SVT-playtips (igen)

Mina tips från SVTplay har ju blivit något av en återkommande kategori här, och här kommer ytterligare två stycken. Jag såg faktiskt båda under samma dag (perks of påskledigt), och tycker att båda var väldigt bra på olika sätt.

Hunger handlar om lyxkrogen Frantzén/Lindeberg som under våren 2012 gör allt i sin makt för att få det ultimata beviset på briljans i matvärlden: tre stjärnor i Michelinguiden. Parallellt med arbetet utspelar sig en annan historia, som berättar om slitningen mellan de två stjärnkockarna. Det jag tyckte var mest intressant var att följa Björn Frantzén, den hyllade matkreatören som inte log en enda gång under hela filmen. Det är fascinerande hur man kan offra så mycket för något utan att på något sätt utstråla att man tycker att det är kul, eller ens det minsta tillfredsställande. Oavsett om du är matintresserad eller inte tycker jag att du ska ge Hunger en chans, den handlar minst lika mycket om tävlingsvilja och mänskligt beteende som om ätbara granskott och ostronfluff.
Skärmavbild 2015-04-22 kl. 21.59.10
Skärmavbild 2015-04-22 kl. 21.59.53
Mitt andra tips har potential att bli en riktig nostalgitripp. Den handlar om Electric Banana Band som förgyllt mångas barndom, bland annat min. Innan jag såg entimmesdokumentären visste jag inte så mycket om bandet förutom att det var kopplat till Trazan och Banarne och bestod av svinbra kompmusiker. Här berättas hela bakgrundshistorien, från superflummiga barnprogram på sjuttiotalet till storpublik på Hultsfred när barnen växt upp. Bara mysig feelgood med andra ord, till skillnad från tidigare tips. Ett måste om du har någon som helst relation till Min Piraja Maja, Zwampen och Banankontakt.
Skärmavbild 2015-04-22 kl. 22.16.05
Skärmavbild 2015-04-22 kl. 22.19.11
Skärmavbild 2015-04-22 kl. 22.18.13
Både Hunger och Electric Banana Band finns som sagt på SVTplay. Du har gott om tid att se dem, Hunger slutar sändas första juli och Electric Banana Band finns kvar i ett helt år till. Gör det bara!

2 thoughts on “Två SVT-playtips (igen)

Leave a Reply

