Make sure to wear some flowers in your hair

De senaste veckorna har det gått ganska bra. Jag har till och med kunnat tänka på det utan att min mage snurpts ihop till en liten liten boll av längtan och saknad. Men så igår hände något. En bild flimrade förbi i mitt flöde och så slog det till med full kraft igen, ett hugg gick genom hela kroppen och suget i magen kom tillbaka starkare än någonsin.
Jag pratar förstås om San Francisco.
IMG_2331
Enda sedan jag för första gången satte mina fötter på de dammiga gatorna har jag ständigt längtat tillbaka. Fast när jag tänker efter var det inte riktigt från första stund, jag var rätt skärrad efter att ha tagit taxi från flygplatsen och åkt genom stadens absolut stökigaste gator, hetssmsat Marcus på vägen av rädsla för att bli rånad på mitt gigantiska bagage innan han hunnit möta upp. Helt obefogat, men det visste jag ju inte då. Hursom, allt sedan jag lämnade SF efter den första månaden där har jag med jämna mellanrum haft perioder av attacksaknad. Det handlar inte bara om att min bästa person i hela världen bor där, det är som att själva staden ropar på mig och gör att jag plötsligt hittar mig själv googlades sista minuten-resor och funderar på om det inte är värt att ta ett studieuppehåll ändå.
DSC04041
Hur mycket man än kan svära över de där himla backarna som gör det så jobbigt att ta sig runt har jag aldrig varit på en plats som jag instinktivt älskat så. I perioderna av saknad kan den bli så stark att jag nästan kan känna doften (lukten…) av gatorna, minnas hur varm huden blir när den träffas av det starka solskenet.
DSC01238
Jag längtar efter att promenera i Marinan tillsammans med alla yoga pants-bärande lattemammor, att dricka öl i Dolores Park en lördag när det är sådär knökfullt med folk, att ramla runt på Polk St mitt i natten, att upptäcka mer av Mission bortanför Valencia, att hänga på Ocean Beach där det bara finns hav och horisont så långt ögat når, att köpa böcker av de otrevliga expediterna på City Lights Bookstore och sätta mig i Washington Square Park och läsa, sitta på taket och höra larmet från gatorna nedanför. Bara vara i den där himla staden. Kan jag få det nu, tack?
DSC00924

10 thoughts on “Make sure to wear some flowers in your hair

  1. Blev lite ledsen i ögat av detta inlägg för jag kan känna med dig så. Fast med LA. Eller andra platser. Hur man är halv utan dem.. fast jag kan inte vara där heller.. en viss svår kärlek liksom ❤

Leave a Reply

