Torsdagsrisotto

När vi firade Hannas födelsedag på BioMio åt jag en risotto som var gjord på någon typ av gryn istället för vanligt ris. Den var himla god och allt sedan dess har jag tänkt försöka göra något liknande själv. Igår var det dags och jag freestylade ihop en risotto utifrån minnet och med ett öga på något framgooglat recept för att ha lite koll på proportioner. Jag har nämligen aldrig gjort en risotto förut, inte ens med ris. Och ursäkta för skryt nu men det blev SÅ FÖRBANNAT GOTT. Så gott att jag är ledsen att ingen annan är här och kan äta den med mig, ledsen att jag inte skrev ner exakt exakt hur jag gjorde och ledsen för att jag är tveksam på om jag kommer kunna göra något så gott någonsin igen. Ja, ni fattar.

Tänkte ändå försöka mig på att återskapa receptet så ni kan prova, wish me luck.
DSC04964
Du behöver matvete, smör, havredryck, grana padano (eller parmesan om du har råd, blir inte sämre direkt), gul lök, vitlök, kastanjechampinjoner och vitt vin (jag tog en frisk riesling). Plus matlagningsbas på havre från ICA och en grönsaksbuljongtärning som jag glömde fota.

1. koka 3-4 dl mathavre ungefär en kvart tillsammans med en buljongtärning
2. hacka en halv gul lök, två klyftor vitlök, riv ca 2 dl ost
3. skiva svampen (jag tog kanske 6 st) och bryn i en generös klick smör, ställ undan
4. när mathavren är klar – häll av vattnet, låt svalna lite och bryn sedan i smör tillsammans med löken och vitlöken
5. häll på 1,5 dl matlagningsbas, 0,5 dl havredryck och 2 dl vin
6. rör ordentligt och ha i osten när vätskan dunstat en del, ha i svampen en sväng på slutet och stäng av plattan när du är nöjd med konsistensen. Servera!
DSC04928
Ingen fröjd för ögat, men åh så gott.

8 thoughts on “Torsdagsrisotto

  1. Ååh, jeg må snart spise risotto igjen! Dette ser herlig ut. Jeg synes det er så godt med sopp i, men kjæresten min liker ikke sopp – kanskje jeg skal prøve denne oppskriften neste gang jeg er alene hjemme, hoho!

Leave a Reply

