Lyssna på en podcast

Jag lyssnar jättemycket på podcasts och i min podcast-app på mobilen finns inte mindre än tjugo olika. Med vissa slukar jag varenda episod så fort den kommit ut, medan andra väljer jag varsamt ut de avsnitt som verkar mest intressanta. Jag tänkte visa vad jag lyssnar på och tipsa om mina bästa poddar just nu. Så här ser det ut i min telefon:
FotorCreated

– I Historiepodden diskuterar historielärarna Daniel och Robin historiska händelser, företeelser eller personer. Varje vecka har ett specifikt tema, okänt, välkänt, stort, smått. Det bästa med podden är dynamiken mellan Daniel och Robin, de har ett så härligt sätt att prata med varandra. Sen är jag ju även en historienörd av rang vilket kanske också påverkar min kärlek till denna podcast lite. Mina favoritavsnitt hittills är Sverige och romerna, Djingis Khan 1&2 och Bletchley Park.

Värvet. Det är nog få som har missat Kristoffer Triumfs succé till intervjupodcast, så den behöver ingen längre presentation. Det jag tycker om med Värvet är att Kristoffer är ganska personlig samtidigt som intervjuobjetet får prata till punkt, vilket gör att det skapas ett annat samtal än vid mer traditionella intervjuer. Jag har lyssnat på i princip alla avsnitt och kan verkligen rekommendera att prova även om du inte har någon koll på personen som intervjuas, ibland får man en riktigt fin överraskning. Tips är att lyssna på Lina Thomsgård, Agnes-Lo Åkerlind, Ernst Kirchsteiger, Ametist Azordegan och Martina Montelius.

Timglaset är även det en intervjupodd som kommer ut varannan vecka. Jasmine och Max intervjuar personer med intressanta åstadkommanden eller faschinerande livshistorier. Det som utmärker den lite är att alla som intervjuas har någon form av funktionsnedsättning. Väldigt inspirerande, ögonöppnande och välgjort. Mohamed – storebrorsan och Anna – blindchick är mina favoritavsnitt.

Hanapees otroliga podcast . Hanna och Martin diskuterar och filosoferar om kärlek, internet, politik, feminism, ångest och livet i stort. Roligt och smart.

Har du tips på någon bra podd?

3 thoughts on “Lyssna på en podcast

  1. å! lyssnar också på you are not so smart, och älskar serial som jag plöjde på typ tre dagar (iofs pga skoluppgift men älskade det nonetheless). hörde du källanavsnittet med mig? det var ju om just san franciscolivet och berghs och det där. du kan ju relatera menar jag : )

    • ja serial var fantastiskt, så välgjort! blev dock lite besviken på slutet trots att det ju var rimligt. ville att han skulle vara oskyldig ju. och ja! jag hörde ditt avsnitt, så kul att höra någon annans process och tankar kring det osv, jag har ju mest Marcus (+vänner) som referens:)

  2. De två första poddarna lyssnar jag på, den första slaviskt varje avsnitt, den andra beroende på gäst. Timglaset kände jag inte till sedan innan, men den ska genast checkas in =)

Leave a Reply

