Lucka 8: en bild från i år som beskriver din vardag

bild(4)
I år slutade jag äta kött. Det började med att jag i början på förra terminen insåg att i princip alla maträtter jag lagade bestod av dött djur med tillbehör. Det gjorde mina måltider mindre varierade och ledde till att jag använde färre grönsaker vilket omöjligen kunde vara speciellt bra varken för miljön eller för kroppen. Därför bestämde jag mig för att inte köpa hem irländsk köttfärs och oklar salami längre. Jag fortsatte äta kött på restaurang eller om jag blev bjuden och i somras föll jag in i köttätarmallen igen. Det ledde till att jag inför höstterminen bestämde mig för att helt välja bort kött. Som ett test, en utmaning liksom. Skulle jag, som älskar blodiga biffar och charkuterier, klara av att äta en kost som helt exkluderar detta? Vet ni vad, det gick jättebra. Det har lett till att min stora kärlek till matlagning har kommit tillbaka med full kraft och en stor del av min vardag handlar om att laga mat och leta nya spännande rätter.

Jag har utökat mitt kryddförråd med tiotals nya kryddor, provat grönsaker jag aldrig ätit förut, upptäckt mat från världens alla hörn. Trots att jag inte ätit kött sedan slutet på augusti har jag fortfarande svårt att kalla mig själv vegetarian, för jag vill kunna äta kött/fisk/skaldjur om jag får lust med det utan självframkallad ångest eller kommentarer från andra. Men än så länge har jag verkligen inte varit sugen.

Det här inlägget är en del av Emilys bloggjulkalender, du hittar alla mina luckor i kategorin julkalender 2014.

4 thoughts on “Lucka 8: en bild från i år som beskriver din vardag

  1. Det här med att inte kalla sig vegetarian gör inte jag heller, trots att jag cirka aldrig äter kött om alternativ finns, men som du väljer jag att hålla det öppet ifall att en blir bjuden. Så lite skillnad för mig kanske. Dock äter jag fisk och skaldjur.

    • Ja, eller jag äter inte kött överhuvudtaget även om jag blir bjuden, men vill hålla det öppet ifall att jag skulle bli sugen någon gång. Tycker folk ibland kan vara så snabba med att kommentera/döma om man inte håller sig till bilden av vad en vegetarian/vegan/pescetarian är, då är det bättre att inte sätta några stämplar på sig själv från början.

  2. meh, hallå! såg din kommentar hos sandra om sf. har ju sett din blogg virvla förbi i bloggosfären många gånger, men har ju inte kopplat att du är du. jag är ju också berghs i sf och kompis med marcus och gänget. kul och hej!

    • hej! jag är en flitig läsare av din blogg, men visste inte att du kände Marcus osv. vad kul! måste passa på att säga att du är himla duktig på att förmedla känslan av den stan genom bilder och texter, längtar ihjäl mig varje gång jag läser ett nytt inlägg.

Leave a Reply

