Until I saw the Golden Gate.

Vi fortsätter att blanda reseinlägg med julkalenderluckor och nu har det blivit dags för ännu ett äventyr. En dag behövde Marcus plugga ganska precis hela dagen, så jag bestämde mig för att ge mig ut på en egen upptäcktsfärd. I San Francisco finns två stora kullar som heter Twin Peaks. De är ett (två?) av stadens mer kända turistmål och trots att jag spenderat en del tid i SF har jag aldrig tagit mig dit. Det bestämde jag mig för att ändra på.

Jag tog på mig mina bekvämaste skor och började gå mot Castro. Innan jag gick hade jag mätt avståndet mellan lägenheten och utsiktsplatsen och kommit fram till att det var en helt rimlig sträcka att promenera. Saken var bara den att jag missade att Google maps var inställd på miles och inte kilometer. Glatt ovetandes började jag knata och efter en rejäl promenad var jag framme i Castro. DSC04257
Sen började det bli jobbigt när terrängen blev allt brantare. I takt med att lutningen ökade blev utsikten bara vackrare och vackrare och när jag promenerat en bit upp på berget uppenbarade plötsligt denna vy.
DSC04194
Sen blev det bara bättre och bättre tills jag nådde toppen.
DSC04212
DSC04243
DSC04203
Det är svårt att fånga en så magnifik utsikt på bild. Det gick nästan att se 360°. Från Stilla havet i väst med Golden Gate som port mot bukten, till kullarna i norr som hintade om vingårdar och uråldriga skogar, den vita staden i öster och söder som för en tillbaka till havet igen. Det är så man tappar andan. DSC04220
DSC04213DSC04236
När jag insupit allt det vackra tillräckligt länge begav jag mig ned för kullen och började knata hemåt igen. Väl framme visade det sig att jag gått drygt 12 km (varav 5 i brant terräng) och jag ville helst lägga upp benen för resten av kvällen. Det fick jag inte, istället blev det yoga och indisk middag, det kanske jag berättar mer om en annan gång.

One thought on “Until I saw the Golden Gate.

  1. Pingback: En söndag på stranden, i bergen, bland träden | Hej!

Leave a Reply

